140. urodziny Mieczysława Karłowicza!

14231396021
Mieczysław Karłowicz na szczycie Szatana w Tatrach. Fot. Archiwum Muzeum Tatrzańskie

Bardzo krótko – piękne akompaniamenty, piękne teksty, z wokalistami bywa różnie. Pieśni Karłowicza są absolutnie urzekające!

A tutaj klasyk, przerobiony chyba przez każdy gatunek muzyczny – od panów Niemena, Grechutę i Turnaua, po wokalistów skrajnie popowych. Tutaj oczywiście pierwotna, najlepsza wersja (polecam w wykonaniu J. Kozłowskiej z akompaniamentem prof. Tatarskiego – niestety nie ma na youtube).

Kazimierz Przerwa-Tetmajer
XXXV
… Mów do mnie jeszcze… Za taką rozmową
tęskniłem lata… Każde twoje słowo
słodkie w mem sercu wywołuje dreszcze –
mów do mnie jeszcze…
Mów do mnie jeszcze… ludzie nas nie słyszą
Słowa twe dziwnie poją i kołyszą,
Jak kwiatem, każdym słowem twym się pieszczę –
Mów do mnie jeszcze…
z tomu „Preludia”, 1894
Mów do mnie jeszcze II
Mów do mnie jeszcze… Z oddali, z oddali
głos twój mi płynie na powietrznej fali,
jak kwiatem, każdym słowem twym się pieszczę.
Mów do mnie jeszcze…
Mów do mnie jeszcze… te płynące ku mnie
słowa są jakby modlitwą przy trumnie
i w sercu śmierci wywołują dreszcze –
mów do mnie jeszcze…

„Mów do mnie jeszcze” – Bernadeta Sonnleitner, Jakub Tchorzewski

 

„Mów do mnie jeszcze” – Andrzej Hiolski, Jerzy Marchwiński (być może)

https://www.youtube.com/watch?v=pzIXtSEB8RE

 

I na koniec bardziej już dojrzały, poemat symfoniczny:

Rapsodia Litewska, op. 11 (1906r) – Antoni Wit, Orkiestra Filharmonii Narodowej

Monika

One thought on “140. urodziny Mieczysława Karłowicza!

  1. Fiolka 11 stycznia 2017 / 8:14 pm

    Dziękuję za przypomnienie rocznicy urodzin M.Karłowicza. Uwielbiam jego Koncert skrzypcowy A-dur op.8

    Lubię to

Skomentuj

